Mint ahogyan vasárnap, a mai nap is kerékpározással indult, de ez még jobb volt. Ma még szebb volt minden. Ragyogó az időjárás, nem fúj a szél, gyönyörű, ahogy a fák aranyló levelei között a nap sugarai rádkacsintanak, és csak tekersz, tekersz, nincs agyalás, nincs semmi, csak te, a jó levegő, a kikapcsolódás... Akik mára tették a halottaik meglátogatást, igazán jó napot választottak, mert ebben az időben a temetők is teljesen más arcukat mutatják, ahogy pedig majd esteledik, s a mécsesek fényei szikrázó táncukat járják, varázslatos.
Na de vissza a kerekezéshez. Ma 17 km jött össze. Le a Tiszaliget végéig, visszafelé körbe a csónakázó tó körül, ahol a hápik vígan uszikálnak télen-nyáron,
keresztül a Tiszavirág hídon, ahol sikerült lefotózni ezt a rózsaszín sapkás őrült nőt. Óvakodj, ha látod, veszedelmes alak hahaha. Át a városon ki a Széchenyire a Nefagig, majd visszafelé végig a Zagyva parton.
Az összes többi
sporteszközhöz hasonlóan a kerékpárnak is tökéletesen kell illeszkednie a
tulajdonosához. A kerékpárválasztás hosszú időre befolyásolja az
egészséges életüket, és amilyen előnyt jelenthet a mozgás, olyan nagy
egészségügyi kockázatokat is magában rejt, ha nem jól választjuk ki az
eszközt.
Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/sport_egeszseg/2326/kerekparozas-es-egeszseg
Aranyér és gerincsérv esetén nem ajánlott a kerékpározás, de ezeket leszámítva nem találtam ellenjavallatot, de itt egy cikk arról, hogy mit mond az orvos a helyes kerékpárválasztásról:
Úgy érzem, én jól választottam. Neked is merem ajánlani az üzletet ahonnan én szereztem be a saját kétkerekűmet:
A kerékpározás
ellenjavallt akkor, ha aranyerünk, vagy gerincsérvünk van. Az aranyeret
maga a bicikli is előhozhatja, így fontos, hogy olyan ülést válasszunk,
amely puha, és lehetőleg gél jellegű anyaggal van töltve. A gerincsérvet
súlyosbíthatja a görnyedés, így ha mindenképpen (kerék)párosítani
akarjuk ezt a kórképet a biciklivel, akkor vegyünk "chopper" bicajt,
azaz valami olyat amin egyenes derékkal is tudunk ülni.
A választáskor a gyerekekhez hasonlóan fontos, hogy a váz felsőcsöve az
ágyékunk alatt legyen, de a távolság a felnőttek esetében nagyobb a
testarányoknak megfelelően, az az optimális, ha a cső 5 centivel van
lejjebb. Egy átlagos testméretű 180 centis felnőttnek általában a 17,
vagy a 18 collos váz megfelelő. Mountain bike esetében kisebb, országúti
bicikli esetében nagyobb váz optimális.
A teljes talpnak a felnőtteknél nem kell feltétlenül leérnie a földre,
itt az optimális ülésmagasságot kétféleképpen határozhatjuk meg: az
egyik az, ha a csípőnk magasságához igazítjuk, a másik pedig az, ha
felülünk a kerékpárra, a pedálra helyezzük a talpunk elülső részét,
vagyis az elülső talppárnánkat (egyéként is ezzel kell nyomni a pedált, a
"telitalpas tekerés" nem célravezető!), és úgy állítjuk be az ülést,
hogy a hajtókar legalsó helyzetében a lábunk nyújtott legyen, a
talpfejünk pedig vízszintesen álljon.
A teleszkópok jóbarátok, azonban az olcsó, csillapítás nélküli
változatok csak elnyelik a tekerésünk energiáját, és terepen sem érnek
semmit, ezeknél egy hagyományos merev váz-villa kombináció ezerszer
jobb.
A váz hosszúsága is kulcsfontosságú, ha hosszú, akkor feláldozzuk a
fordulékonyságot, ha túl rövig, akkor a bicaj ideges, nehezen
kontrollálható lesz.
Azt, hogy mennyire fekszünk, avagy görnyedünk a biciklin a váz
hosszúsága mellett az ülés beállítása, és a stucni (ez az az alkatrész,
ami összeköti a fejcsapágyat a kormánycsővel) hossza is befolyásolja. Az
ülés előre-hátra csúsztatásával azonban vigyázzunk, ha túlságosan elöl
van, akkor már nem optimális az üléspozíció ahhoz, hogy hatékonyan
tekerjünk, ha túl hátul van, akkor pedig olyan nagy erőkar áll elő,
amely egy nagyobb bukkanónál el tudja hajlítani a nyeregcsövet is.
Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/sport_egeszseg/8675/hogyanvasaroljon-kerekpart----orvosi-tanacsok
http://bodormaria.blogspot.hu/search/label/Sporteszk%C3%B6z%C3%B6kRészletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/sport_egeszseg/8675/hogyanvasaroljon-kerekpart----orvosi-tanacsok
Ha még gondolod, olvasgass a kerékpározásról egy kicsit, s jövő hét végén, ha jó idő lesz, találkozunk valahol út közben:
Biciklizés a gyógytornász tanácsai alapján
A biciklizés sokak szerint az egyik legkiválóbb sport és szabadidős tevékenység. Az amatőr szintű kerékpározás során - egyéb sportokhoz képest - az ember kevésbé van kitéve a túlzott megerőltetés veszélyének. Hogyan vigyázhatunk testünkre, főleg ízületeinkre? A gyógytornász tanácsai.
A biciklizés sokak szerint az egyik legkiválóbb sport és szabadidős tevékenység. Az amatőr szintű kerékpározás során - egyéb sportokhoz képest - az ember kevésbé van kitéve a túlzott megerőltetés veszélyének. Hogyan vigyázhatunk testünkre, főleg ízületeinkre? A gyógytornász tanácsai.
Az izmokról
Ősszel sokan indulnak hosszabb-rövidebb hétvégi
kerékpártúrákra. A kerékpárutak a legtöbbször gyönyörű, lelket is
gyógyító zöld környezetben kanyarognak, így az itt eltöltött idő
nemcsak mozgászervrendszerünkre, hanem idegrendszerünkre is pozitív,
nyugtató hatást gyakorol.
Biciklizés közben testünk akkor működik a legjobb
hatásfokkal, ha az erőkifejtés és az annak során "elégetett" oxigén
mennyiség egyensúlyban van. Ha túl nagy az iram, kifullad az ember, és
az izmokban salakanyagok halmozódnak fel (pl. tejsav), ami izomlázat
vagy görcsöt okozhat.
Biciklizés során leginkább az alsó végtagot dolgoztatjuk meg.
Főként a combizomzatra, a farizmokra és a lábszárizmokra hatunk. Az,
hogy melyiket hogyan terheljük, függ a terepviszonyoktól, a kerékpár
típusától és beállításaitól, és persze attól, hogy milyen intenzitással
tekerünk. A comb elülső és hátsó izmai egymással összhangban dolgoznak,
így hajtják a pedált. A láb kinyújtásakor a pedál lenyomását a
combfeszítő izmok végzik. Ezután a combhajlítók húzódnak össze, ezzel
felemelik a lábat és - amennyiben a láb rögzítve van a pedálhoz
speciális klipsszel, illetve kerékpáros pedál és cipő használatakor - a
pedált is felfelé húzzuk. Emelkedőn fölfelé haladva a farizmok, sík
terepen a combizmok dolgoznak erőteljesebben. Elöltekerős biciklin (ahol
szinte hanyattfekszik az ember) szintén a farizmok munkája nagyobb.
Ha kiemelkedünk a nyeregből, a combizmainkra hárul nagyobb
munka. Ha a nyereg túl magas, az elülső (combfeszítő) izom túlságosan
megnyúlik, ha alacsonyabb a kelleténél (lásd a bicikliző serdülőket) a
hátulsó combizmoknak kell túl erősen összehúzódniuk. Mindkét eset
túlterhelést okozhat.
Kisebb mértékben ugyan, de kerékpározás során a felsőtest
izmai is igénybe vannak véve, a kormányzás, feszítés és a test tartása
során. A karizomzatot leginkább terepbiciklizésnél vesszük igénybe,
amikor bizonyos mozdulatoknál a test súlypontját előrehelyezzük: ekkor
néhány pillanatig a karokra helyeződik a test súlya.
Az ízületekről
Ha a gerinccsigolyákat nézzük, mindenképpen előnyösebbek azok
a biciklik (az úgynevezett túrakerékpár), amelyeken egyenesen,
"kihúzott" gerinccel tudunk ülni. A hegyi és országúti kerékpározásnál
más a helyzet, ezeknél egészen más szempontok szerint vannak a
beállítások. Visszatérve a hobbikerékpározásra, a túl mély, üléstől
távol eső kormánytól "görnyedünk". Ez pedig derék és hátproblémákat
okozhat (vagy súlyosbíthatja a már meglévőket). Ráadásul a domború
tartásból adódóan a fejünket jobban meg kell emelni, ezáltal a vállöv
izmait és a nyakunkat is nagyobb igénybevételnek tesszük ki.
Szakemberek éppen ezért ajánlják a kormány megemelését, vagy ún.
"szarv" felhelyezését a kormányra, ha az túl alacsonyan van. Amikor a
szarvra helyezzük a karunkat, laza marad a hát, a hasfal, a kar és a
kéz. A kormány alsó végét fogva mindennek az ellenkezője az igaz, de
hegymenetben így könnyebb pedálozni.
Nem árt azt sem figyelembe venni, hogy az egyenes háttal való
tekerés kitágítja a mellkast, így könnyíti a légzést, stabilizálja a
szívverés ritmusát. Jó, ha a kormányszarv legalább olyan széles, mint a
vállunk. A nagyobb szélesség is elősegíti a könnyebb légzést.
Ha a már fent említett "emelt" kormányunk van, vállunk és
csuklónk nincs túlságosan nagy igénybevételnek kitéve. Legjobb, ha
nincs kinyújtva a kar - a behajlított könyök segít a rázkódások
tompításában. Leginkább hegyi-kerékpározásnál fontos a teleszkóp, amely
egyéb funkcióin túl tompítja a csuklóra, vállra áttevődő rezgéseket,
ütéseket.
Külön a térdízületről
A térdünkkel legyünk óvatosak. A tekerés ugyan segíti a
térdízület üregében található folyadékkal (ízületi nedv) az ízület
"kenését", de a helytelen biciklizéssel rengeteg problémát okozhatunk.
Fontos az ülés magassága. Legjobb, ha a nyerget olyan magasra
helyezzük, hogy amikor ráülünk, a térd a pedál legalsó pozíciójában
éppen egy picit be legyen hajlítva. Ha túl alacsonyan van az ülés, az a
térdízületet, de főképp a térdkalács porcfelszínét terheli fokozottan.
Érdekes adat, hogy percenként 80-as pedálfordulatnál a térd óránként
4800-szor hajlik be és nyúlik ki. Túlerőltetést okozhat, ha a térd
kikerül a függőleges síkból (főleg kifele szokták helytelenül fordítani a
térdet), vagy ha a pedál elcsavarja a lábfejet a térdhez viszonyított
természetes helyzetéből.
A térdkalácsról nem árt tudni, hogy emelkedőn, ha túl nagy a
fordulatszám, a kelleténél jobban ráfeszül az ízületre, és ez is
okozhat porcproblémákat. Ilyenkor váltsunk könnyebb fokozatra.
Gyermek a biciklisülésben
A gyermeket akkor lehet biciklibe ültetni, ha már felült, és
stabilan tartja a fejét, azaz körülbelül 10 hónapos kortól. Az ülések
általában 4 éves korig jók, de elsősorban a gyermek súlyát kell szem
előtt tartani: ha 16-18 kg fölött van, már nem stabil az ülés.
Legjobbak az egyetlen darabból álló, masszív ülések, melyekhez tartozik
lábtartó, biztonsági öv, fejtámasz és kapaszkodó is. Vázra szerelhető
legyen az ülés, ne csomagtartóra, így rugalmasabb, nem terheli a
gerincet és stabilabb is. Az ülés akkor biztonságos, ha a mi ülésünk
mögé szereljük. Természetesen a bukósisakról sem szabad soha
megfeledkezni.
Mivel a városban kisebb távokat, és azokat is leginkább sík
terepen teszünk meg, a kockázatot leginkább a bemelegítés nélküli
hirtelen megerőltetés és a balesetek jelentik. A nagyobb, több tíz
kilométeres utakra viszont fel kell készítenünk szervezetünket. Ha
betartjuk a fokozatosság elvét, megelőzhetjük, illetve csökkenthetjük a
túlterhelés kockázatát. Nagyobb túrák előtt készüljünk fel
szobakerékpározással, vagy kisebb távok megtételével. Közvetlenül a
túra előtt melegítsük be izmainkat. A táv végén pedig alaposan nyújtsuk
át az egyes izomcsoportokat (különösen a nagy igénybevételnek kitett
combizmainkat).
És végül: ne felejtsünk el védőfelszerelést venni! A
bukósisak ma már elengedhetetlen, de ajánlott a térd- és a könyökvédő,
valamint a szemüveg is. Este, illetve rossz látási viszonyok között
pedig alapvető fontosságú a kivilágítás, elöl és hátul is.
Miért is jó a kerékpározás?
Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/sport_egeszseg/2326/kerekparozas-es-egeszseg
Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/sport_egeszseg/2326/kerekparozas-es-egeszseg
Jó egészséget!
Bodor Marcsi
Miért is jó a kerékpározás?
Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/sport_egeszseg/2326/kerekparozas-es-egeszseg
Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/sport_egeszseg/2326/kerekparozas-es-egeszseg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése