2016-11-16

A futás

Amikor nem szégyen a futás, de hasznos :-), na az akkor van, amikor ezt választod (egyik) sportodnak.

Nekem mióta megműtötték a bokám, a futásra a válaszom egyértelmű nem (na jó, 1,5 hónappal ezelőttig nem volt rám jellemző egyáltalán a sport), de ma, ahogy ebédhez készülődve elővettem pár olvasnivalót selejtezésre a táskámból, találtam a Joy kuponok hátoldalán egy könyv előfizetési lehetőséget futóknak. Olyan jól nézett ki a borítója, hogy felnéztem az oldalra, ahol meg lehet rendelni, s miket találtam? Rengeteg információt a futásról, például a tartásról:

A tartásodra is érdemes odafigyelned ha futsz, ugyanis a fejlődéshez és a sérülések elkerüléséhez is hozzásegíthet. Kezdőként viszont nehéz lehet a tökéletes pózt felvenni.
A következő lista minden elemét pipáld ki, ezzel garantált, hogy megfelelően tartod magad futás közben!
Ezekre figyelj:
Fej: nézz előre, az állkapcsod tartsd lazán.
Karok: engedd le a vállaid , ne szorítsd ökölbe a kezeid. A karjaidat lendítsd hátra.
Törzs: Maradj egyenes, mindig a futás irányába nézzen az egész felsőtested.
Lábak: Törekedj rá, hogy a talpad közepére érkezz olyan könnyedén, ahogy tudsz. A térdeid lendítsd előre.


Hibákról

Csak a futás!
A maratoni felkészülésem első 2 hónapjában csak futottam, nem végeztem keresztedzést, ezért a lábaimban mindig izomláz volt. - Alyssa Arnold, maratonfutó
Futás előtt új ételeket ettem
Hosszú futás előtt improvizáltam és nem a megszokott reggelimet ettem. Az első 45 percben görcsöltem, utána sajnos hánytam is. - Christopher Lopez, maratonfutó
Nem pihentem
Rengeteget futottam, de nem pihentem hónapokon keresztül. Később kimerült lettem és alig volt kedvem futócipőt húzni. - Dominic Grossman, profi futó
Minden futásomra versenyként tekintettem
Minden alkalommal a saját rekordomat akartam megdönteni. A vége fáradásos törés lett. Ron, 14 éve fut
Nem álltam meg
IT-szalag probléma után indultam a San Diego maratonon. Fájt a lábam, de nem álltam meg. 6 hónapig nem futhattam utána. - Amanda Brooks, maratonfutó, személyi edző
Nem ittam eleget
A nap legmelegebb szakában indultam futni. Mivel nem ittam, elfáradtam és alig bírtam folytatni. - Sarah Robertson, futó
Minden futáshoz ugyanazt a cipőt viseltem
Az első és egyetlen betonon futott maratonomat a párnázott terepfutó cipőmben teljesítettem. Nagyon lassan sikerült. - Joe Grant, ultrafutó
Nem variáltam
6 ébbe telt, mire rájöttem, hogy a hosszú távokban vagyok ügyesebb. - X Trackster, futó
Kihagytam a lábnapot és a csípőerősítést
Ennek eredménye egy fáradásos törés lett a hátamban. - Meredith Harclerode, maratonfutó
Nem figyeltem a tartásomra
Néhány sérülést be is szereztem, mivel nem szántam időt az erősítő edzésre. - Marnie Kunz, futóedző

A terepfutásról
Ha terepre mész, javul az egyensúlyérzéked, erősebb és kitartóbb leszel, ráadásul a koncentrációd is - hiszen nem bambulhatsz el. Kezdőként viszont van néhány dolog, amire érdemes figyelned.
  1. Felejtsd el a tempót! Lassabb leszel, de hamarabb is elfáradsz. Akár kétszer annyi idő alatt tehetsz meg egy távot a terepen, mint betonon. Az sem baj, ha néha belesétálsz!
  2. Törekedj a fokozatosságra! először fuss 30 percet terepen, az útvonalad célja és kiindulópontja ugyanott legyen, így kisebb az esély, hogy eltévedsz. Először hetente 1-2 alkalommal menj terepre és hagyj megfelelő pihenőidőt a köztes napokon.
  3. Fuss okosan! Találj egy dolgot nagyjából 10 méterre és ne veszítsd szem elől, így a fejed megfelelő pozícióban tartod és idővel kényelmesebbé válik a terepfutás, ráadásul jobban is megy majd.
Vagy hogy miért jó kezdőnek lenni

Az első időszak próbára teheti az akaraterőd, de hidd el, előnyei is vannak annak, hogy kezdő vagy.
  1. Minden nap gyorsan fejlődsz, alkalomról alkalomra fittebb leszel.
  2. Tényleg van okod arra, hogy új cipőt és futócuccokat vegyél.
  3. Újra felfedezheted a várost, amiben élsz, csak épp más szemszögből.
  4. Sokkal jobban figyelsz az izmaidra - ebben azért néha az izomláz is közrejátszik.
  5. Semmihez nem mérhető az a magabiztosság és öröm, ami minden futásod alkalmával egyre nő.
És még számos érdekes dologról olvastam. Hmm, még a végén érdekelni fog a futás? Ki tudja? Soha ne mondd, hogy soha.

S hogy melyik is ez az oldal, amit találtam? Lehet, hogy te ismered, de nekem teljesen újdonság volt. Ez a Runner's World oldala
Itt tudod a  Fuss&Főzz könyvet megrendelni
Itt pedig elő tudsz fizetni a Runner's World magazinra

Jó futást, olvasgatást, főzőcskézést!

Bodor Marcsi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése