2019-02-05

Pak choi vagy pak choy, azaz a bordáskel

Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a hazai éttermekben és konyhákban is a pak choi, úgyhogy most már én sem maradhattam ki a sorból, ki kellett próbálnom. Először sülve találkoztam vele, legutóbb pedig egy illatvacsorán grillezve. Ez utóbbi sokkal jobban ízlett, akkor gondoltam először arra, hogy lehet meg tudnék vele barátkozni. De mi is a pak choi?
Ami a legbiztosabbnak tűnik, hogy a pak choi néven terjedő növény magyar leánykori neve a bordáskel, vagy kínai fehérkáposzta. Hát, hangzatosabb a legelső, az biztos, és úgy még a gyerek is nagyobb valószínűséggel eszi meg, mert trendi. Szerinted melyik a jobb? Ha azt mondjuk: gyermekem, az ebédhez egy kis grillezett pak choit tálalok, vagy ha azt: gyere fiam, sütöttem egy kis káposztát? Ugyanaz, de mennyivel másabbul hangzik, ugye?

Ázsiából, pontosabban Kínából származik, ezért úgy gondolják, hogy leginkább a keleti konyhához passzol elsősorban gyömbérrel, szójaszósszal, fokhagymával,  de véleményem szerint ez utóbbival vagy akár enélkül, de nagyon jól megállja a helyét nálunk is.

Van ahol salátaféleségnek is titulálják, jobb esetben káposztafélének emlegetik. Igazából bárminek használható szerintem. Készülhet belőle a salátától a főzelékig, a grillezett körettől a szószig bármi. Én a grillezéssel próbálkoztam először, mégpedig úgy, hogy négybe vágtam, sóztam, borsoztam, majd bedobtam a hal mellé a serpenyőbe, és pikkpakk kész is lett.















Igazán kellemes köret, bár lehet kicsit túlpárolódott a levele. Viszont az jutott eszembe, hogy kipróbálom majd a kertben is, hátha sikerülne pár növénykét felnevelgetni. Megtaláltam egy kertész bejegyzését,  ahol olyan egyszerűnek tűnik a termesztése. Máshol is ezt írják. Igaz kell hogy legyen. Az egyszerű előállításon és felhasználáson kívül pedig magas a C-vitamin-, béta karotin-, folsav- és kalcium-tartalma, valamint számos fontos ásványi anyagot tartalmaz, tehát roppant egészséges is.

Mivel nem egy őrült áron kapható, bátran vegyél meg egy-két fejet, és próbálkozz a konyhádban. Ha csalódnál, akkor sem dobtál kis túl sok pénzt, ha viszont bejön, akkor gazdagodtál egy újabb alapanyaggal, amiből lehet köret, de akár főétel is.

Hamarosan érkezem egy halas recepttel, ahol mint korábban említettem, grillezett pak choi volt az egyik köret. Remélem megtetszik majd, és kipróbálod te is!

Bodor Marcsi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése