2019-02-25

A Jane Austen könyvklub - Az ember ösztönösen vonzódik azokhoz,

akik hasonlítanak hozzá.



Mint ahogy a Könyvklub - avagy az alkony ötven árnyalatánál írtam, annak keresése közben akadtam rá a Jane Austen könyvklubra. Gondoltam megnézem, vajon a 2 film mennyiben hasonlít vagy különbözik.

Az alapötlet ugyanaz, havonta egyszer összejönni, és megbeszélni egy könyvet. És persze az alap téma is ugyanaz. Szerelem, párkapcsolat. Ami különbözik, hogy míg az alkonyos lányok fiatal koruk óta teszik mindezt, s  hangulatuk szerint választanak könyvet, addig ebben a filmben nem barátnőkről van szó, sőt, mondhatni 6 különböző nemű, korú, beállítottságú, gondolkodású figura találkozik 6 hónapon keresztül Jane Austen írásait megvitatni. Hárman egy ideje barátnők - de csak ketten ismerik egymást már régről - s hozzájuk csatlakozik egyikük lánya, majd egy franciatanárnő és egy fiatal, sikeres fiatalember.

Van itt minden. Egy csinos nő, aki inkább a kutyákat választja társául, egy évek óta jól működőnek vélt házasság, melyből a férj kihátrál, egy lány, aki saját neméhez vonzódik, és őrült sportokban leli kedvét, egy fiatal feleség, aki boldogtalan, s már majdnem diákjában leli meg a vigaszt, egy férfi, aki bátortalan, és egy örök optimista nő. Ők minden hónapban, ha törik, ha szakad, találkoznak.


"Olyannak akarsz látni, amilyen nem vagyok. Én csak önmagam tudok lenni, nem tettetem, hogy más vagyok."

És mennyire másképp lehet értelmezni a dolgokat, még a leírott szót is. És mennyire másképp lehet látni a világot. Milyen jó, hogy nem egyformán gondolkozunk. Így tudjuk igazán formálni egymást, gondolkodásra, fejlődésre bírni a másikat. Különösen ezért szeretek beszélgetni egy-két emberrel az  ismeretségi körömben, mert még ha különbözik is a meglátásunk, véleményünk, a végén egyikünk vagy másikunk azt mondja, valóban, ez még soha nem jutott eszembe, hogy így gondoljak arra, amiről szó volt. Átgondolom.


"Te pontosan tudtad, hogy kihagytad a leglényegesebb részt.

Borzasztóan éreztem magam. Nem is értettem igazán, hogyan is történt. Én csak azt akartam, figyeljen rám."

És ezekből az eszmecserékből születhet az, hogy tudunk meríteni a másikból, ezáltal sokkal gazdagabbak leszünk érzelmileg, s ez erőt tud adni.


 S mi a vége? A csinos nő végül nyit a férfi felé, a házasság második esélyt kap, a lány végre boldog, a fiatal feleség babát vár férjétől, a férfi a csinos nő párja lesz, az örök optimista nő hetedszer is férjhez megy.

Azért ne számíts se nagy kacarászásra, se semmi extrára. Egyszerűen 6 hétköznapi ember, nem mindig hétköznapi gondjaival találod szembe magad. Talán ezért volt mondanivalója számomra.

"... az öcsém szeret téged. Gondolom sosem mondta Neked. Mert így tőled függ. A hugaim és én, nem mondom, hogy tönkretettük, de elértük, hogy nagyon megfontolja az első lépést"


Jó szórakozást a filmhez.

Bodor Marcsi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése