2019-02-02

A nyúlhús


 Gondolom olvasóim táborát megosztja majd írásom, de akkor is muszáj pár gondolatot írnom a nyusziról. A nyuszi olyan cuki, a nyuszi olyan édes, a nyuszi (bocsánat, de) olyan finom.

Én ugye kertes házban nőttem fel, nekünk még volt otthon mindenféle állatunk. Szárnyas, lábas, tollas, szőrös. Sőt, mikor szüleim úgy döntöttek befejezik a "nyulazást", átvettem tőlük, és középiskolásként reggel keltem korábban, mentem ki esőben, hóban etetni, itatni, aztán iskola, mikor hazaértem ismét etetés, itatás, és persze takarítás. Imádtam mikor megszülettek a kis szőrmókok, mikor elkezdtek növögetni, és pattogtak a fialtatóládában mint a kis bolhák, de tudtam, hogy két dolog miatt foglalkozok velük, az egyik a haszon a másik a húsuk. Mindig is szerettem a nyúlhúst, és már akkor is receptet küldtem be az egyik felhívásra nyusziból, amiért kaptam is egy klassz szakácskönyvet. A hasam most is nagyon szeretem, és nagyon megörültem, mikor múltkoriban megláttam az egyik üzletben. Anya általában egészben sütötte meg füstölt szalonnával, és bekenve valami pirosaranyos matyival, de én másképp készítettem el. Megosztom majd veled a receptem, de előtte kérlek hangolódj rá kicsit a nyúlhúsra, és ha eddig fenntartásaid lettek volna, próbálj meg kicsit megbarátkozni vele.

A hazipatika.com oldalán megtaláltam 5 dolgot, ami mindenképp a nyúlhús fogyasztása mellett szól:
  
Előnyös összetétel: A nyúlhús rendkívül gazdag fehérjében (17-20 százalék) és esszenciális aminosavakban, ellenben zsír- és koleszterintartalma alacsony. Kedvező a vitamin- és ásványianyag-tartalma is. A sertés-, a marha- vagy a birkahússal összevetve a nyúlhúsnak kisebb az energiatartalma is. Előnyös összetétele miatt fogyókúrázóknak, szív- és érrendszeri betegeknek is megfelelő választás. A nyúlhús különösen ajánlott magas vérnyomásban szenvedők számára, hiszen nátriumtartalma is alacsony. 

Könnyű húsféle: A házinyúl húsa könnyen emészthető, allergizáló hatása nem ismert. Ezen tulajdonsága miatt különösen ajánlott számos diétás étrendben, sőt biztonsággal fogyaszthatják táplálékallergiások, gyermekek is. 

Várandósan is jó választás: A régi mondás szerint egy várandós nőnek azt kell ennie, amit megkíván, ellenben a babona úgy tartotta, hogy ez alól a nyúlhús kivételt jelent, hacsak nem akar a kismama nyúlszájú vagy nyúlarcú gyermeknek életet adni. A babonákat eloszlatva, és tudván, hogy ez az elváltozás nem az elfogyasztott ételektől alakul ki, a nyúlhús kifejezetten ajánlott a kismamáknak is, hiszen jelentős forrása a vérképzéshez nélkülözhetetlen B12-vitaminnak, és magas vastartalommal rendelkezik.  

Vitaminokban gazdag: 100 g nyúlhús elfogyasztása a napi szükséglet 8 százalékát fedezi B2-vitaminból, 10 százalékát B5-vitaminból, 17 százalékát B6-vitaminból, 55 százalékát B3-vitaminból, és kielégíti teljes B12-vitamin-szükségletünket. 

A tápanyagok hasznosulása kedvező: A hasznos tápanyagokból a lehető legtöbb jut belőle a szervezetbe; a nyúlhús esszenciálisaminosav-hasznosítása például 30 százalékkal jobb a csirkehúsénál.

Aki eddig nem szerette, vagy nem kóstolta, barátkozzon a nyuszihusi gondolatával. Holnap pedig érkezik a sült nyúlcomb gombamártással receptje.

Bodor Marcsi





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése