2016-12-01

Jóga

Szia kedves Olvasóm! Te jógáztál már?

"Aki jógázik, életörömre, erőre és bátorságra tesz szert. "



Múlt héten a gymsticken nyújtott kritikán aluli teljesítményem után gondoltam levezetésképp kipróbálom a jógát. Eddig egy embert ismertem aki jógázott rendszeresen, s arra emlékeztem, hogy egyszer meséltem, otthon próbálgatta, de valamit benézett, mert meghúzta a derekát, és jajjajjajjj. Na ezzel nem sok kedvet ébresztett bennem, de amúgy sem kezdtem volna neki otthon, viszont nincsenek véletlenek, mert hallottam már, hogy az egyik kedves ismerősöm párja jóga oktató lett, s bár nem is ismeri a blogoldalam,mégis olyan pozitívan állt hozzá, hogy gondoltam elmegyek, s kipróbálok egy óráját. 

Felvettem egy tubugatyát és egy pólót, gondoltam jól elhempergek a szőnyegen, s mire az óra végére érünk, pihent és fitt leszek. Hahaha, nem volt ez azért olyan egyszerű, mint ahogy azt gondoltam.

Kis késéssel indult az óra, mert az előző csoport nem végzett időben a teremben, s úgy szóltak utánam, hogy hova hova, várakozzak még a többiekkel együtt nyugodtan. Nézegettem leendő csoporttársaimat és az oktatót, mindenki csevegett, vagy nyugodtan várta az órát. Kedvesnek tűntek. Miután elfoglalhattunk a termet, középre tereltek, hogy ott foglaljam el a helyem, és kezdődött a mocorgás.

Könnyed kis kezdet, lefele néző kutya, felfele néző kutya, kobra, majd volt gerinccsavarás, nyújtott ülés, gyertya, és még sorolhatnám ha tudnám, de miután a 20. perc környékén úgy éreztem, hogy áááá, nem bírom, aztán már alig győztem figyelni a nevekre, a pozíciókra, hogy még levegőt is kapjak, lehetőségeimhez képest jól csináljam amit kell, aztán már csak recsegtem ropogtam, de csináltam, és éreztem, hogy mennyire, de mennyire jó, és közben éreztem, hogy a póló amit viselek vizesedik. A jobb oldalamon lévő jógatársam nagyon ügyes volt, általában őt néztem, mikor kitekeredve kerestem a helyes testtartást, s az oktató irányába nem tudtam elnézni.

Közben eszembe jutottak gyerekkoromból hogy testnevelés órán miket csináltunk, vagy otthon a szőnyegen mikor ide oda tekergettem magam mikre voltam képes, s ahhoz képest most mikre nem, de ez mind csak gyakorlás kérdése, hisz azóta mi történt? Annyi, hogy már ezek a mozgásformák kimaradnak évek óta az életemből. Úgy gondolom, ez nem kor, csak gyakorlás kérdése.

Igazából már az óra után tudtam, hogy visszamegyek, s ma el is döntöttem, hogy erre mindenképp szakítok este időt a nagy hajtásban. Kikapcsol, erősít, a jógikus életmód segít megőrizni az ideális testsúlyt, elősegíti a test rugalmasságát, egyensúlyát és gátolja az öregedést is. Tudtam, hogy megtalálom az örök fiatalságom titkát, de hogy ilyen egyszerűen :-)

És még valami. Nagyon szuper 15 perces levezetővel zárul az óra. Hullapóz, kellemes zene, füstölő, plédet is kapszt, ha szeretnél, s az oktató eközben a megfelelő időpontokban mondja, hogy mire irányuljon épp a figyelmed, mit nyújts, vagy hogy most épp csak pihenj, és ne gondolj semmire, így segíti a relaxációt. A szomszédomnak gyorsan sikerült eljutni a álomországba, amit onnan tudok, hogy hallottam ahogy horkolászik, kuncorogtam is magamban :-) Egy biztos, hogy erre figyelek, hogy ne aludjak el, mert a rossz nyelvek azt beszélik horkolok, s ha ez igaz lenne, nem szeretném, hogy egy egész terem azt hallgatná, ahogy húzom a lóbőrt.

Az oktatóm, Pirók Zsolt gondolatai a jógáról:

"minél jobban érezzük magunkat a testünkben, és minél nyugodtabb a tudatunk, annál pozitívabb érzéseink lesznek magunkkal kapcsolatban. Ez a jóga titka. Nem arról van szó, hogy más - ezzel jobb- emberek leszünk, hanem arról, hogy szívesebben leszünk azok, akik vagyunk."

Nagyon sok előnye van a jógának, íme néhány amit hirtelen találtam.

Ha jó a tartásod, egészséges a gerinced nemcsak az életet megnehezítő derék- és hátfájás kerül el, hanem a belső szerveid vérellátása, működése is optimális lesz, a légzésed javul, az emésztés zavartalan, és a testedben egyenletesen áramlik az energia. Persze vannak más befolyásoló tényezők is, és az is igaz, hogy az egészséged kulcsa nem egyetlen jógapóz, de ha van ászana, ami jolly joker, akkor a Bhudzsangászana, vagyis a Kobra póz ilyen!

A Kobrát a kezdők többsége is el tudja végezni, de fontos, hogy súlyosabb gerincproblémák esetén, illetve ha a póz fájdalmat okoz, kérd ki jógaoktatód tanácsát!

- fokozza a gerincoszlopod rugalmasságát
- megelőzi a derék- és hátfájást
- javítja a tartást, csodaszer az enyhén sérült gerinc számára
- erősíti a hátizmokat és a tricepszet
- nyitja a mellkast, ezáltal javul a légzőszervek működése
- masszírozza az alhasi szerveket, használ a májnak és vesének
- menstruációs és nőgyógyászati problémákra is jó
- csillapítja a bosszúságot, indulatot
- energetikailag a Svadhishthána csakrát harmonizálja
http://www.life.hu/ez-zsir/20140724-jogaiskola-a-jogaklikkel-kobra-poz-budzsangaszana.html


A Jóga jobb életminőséget, magasabb rendű gondolkodást eredményez.

A test a lélek temploma vagy járműve, melynek rá jellemző igényei vannak, amiket teljesíteni kell ahhoz, hogy akadálytalanul tudjon működni. Ezeket a követelményeket átvitt értelemben egy másik járműre vonatkoztatva is láthatjuk.
Egy autónak öt dologra van szüksége: olajozó rendszerre, akkumulátorra, hűtőrendszerre, üzemanyagra és felelős vezetőre a kormánynál.




Az emberi szükségletek a fentiek tükrében:
  • Helyes testgyakorlás: javítja a keringést és a test rugalmasságát, s úgy hat, mint az olajozás az ízületeknek, az izmoknak, az in-szalagoknak, inaknak, a belső szerveknek és a test egyéb részének.
  • A helyes légzés: segíti a testet abban, hogy megfelelő mennyiségű energiát vegyünk magunkhoz és ezt az energiát akadálytalanul áramoltassuk egész testünkben. A légzőgyakorlatok hatására fizikai és szellemi megfiatalodás jön létre. 
  • A helyes relaxáció: hűti a rendszert, éppúgy, mint az autó hűtőberendezése. Amikor a test és a szellem folyamatosan túlhajtott, a teljesítménye csökken. A relaxáció természetes módja a feltöltődésnek. 
  • A helyes táplálkozás: biztosítja a test helyes üzemanyag ellátását. Az étel, a levegő, a víz és a napsütés optimális felhasználása alapvetően szükséges.
  • A pozitív gondolkodás és a meditáció: Érzelmeink, gondolataink megtisztulnak. Az elme nyugalma és koncentrációja által magasabb szintű tudatállapotok érhetők el. Életminőségünk, teljesítményünk javul. Biológiai korunk csökken. 
  •  http://edinajoga.blogspot.hu/2011/07/joga-jelentese-tortenete-osvenyei.html

És akkor pár kérdés és válasz Zsolttól:

- "Mit csinálunk pontosan a jógaórán?"
Saját testsúllyal végzett erősítő és nyújtó gyakorlatok várnak Rád.
Az adaptív jógaórák és dinamikus és statikus gyakorlatokat is magukba foglalnak. A jógaórákon a jóga legjobb nyújtó gyakorlatai mellett erősítő gyakorlatokat is végzünk.
Ez azért fontos, mert az izmaid elsatnyulnak és löttyedté válnak, ha nem erősíted őket. A civilizációs életmód nem tartalmaz annyi fizikai munkát, hogy tested erős és szép maradjon. Ahhoz, hogy gerinced, tartásod egyenes, tested feszes maradjon egész életedben, muszáj erősíteni. Az izmos, szálkás test a fiatalság, az egészség és szépség jele kortól függetlenül.
Egy szép tartású arányos test egy egyszerű ruhában is feltűnő, elegánsan öltözve pedig messziről kitűnik a tömegből.
- "Mit jelent az adaptív jóga?"
Az adaptív jóga személyre szabottan foglalkozik a gerincfeszítő izmok, a törzsizmok és a hátizmok erősítésével.
A gyenge hátizom sokszor oka a derékfájásnak, ezért erősíteni kell. A sok erősítés vagy a stressz miatti túl feszes, merev izmok is okozhatnak hátfájást, ezért nyújtani is kell.
Az a tapasztalatom, ha egy szép és kiváló állapotú testet szeretnél elérni, erősíteni és nyújtani egyaránt szükséges.
Ekkor áll helyre az izomegyensúly, és szűnnek meg a gerincpanaszaid.
A 75-90 perces foglalkozásokat stresszoldó légzőgyakorlatok és lazítás zárják.
Az órák után a résztvevők arról szoktak beszámolni, hogy nem elfáradnak, mint egy súlyzós edzésnél, hanem felfrissülnek.
Hogy minél jobban tudjak segíteni, adok egy kérdőívet is, melyben meghatározzuk a céljaidat.
Addig is, gondolkodj el azon, mit szeretnél elérni pontosan!
- "Kik járnak, kikkel fogok találkozni?"
A társaság sokszínű, kedves, barátságos emberekből áll.
Jellemzően hölgyek, szinte minden korosztályból, akik belátták, hogy az egészségükért tenni kell.
Ezen belül vegyes az összetétel, vannak 60 fölöttiek is, akadnak jól és kevésbé edzettek, túlsúlyosak és vékonyak is.
Együtt gyakorol a fiatal felszolgáló, a mérnök, a fodrász, az orvos, a pénzügyes és a sokat látott autókereskedő.
Új embereket ismerhetsz meg, akik hasonló céllal jöttek, hasonló értékrendet hordoznak.
Nyitottak, segítőkészek, az újakkal bemutatkoznak egymásnak.
Itt senki sem fog hülyének nézni, mert időt szánsz magadra, és teszel magadért.
- "Nem fogok másokat hátráltatni?"
Lehet, hogy Benned is megfordult, hogy kezdőként vagy adottságaidból adódóan ügyetlenkedni fogsz, több figyelmet igényelsz, és ez a csoportot hátráltatja.
Nem kell aggódnod! A csoport megértő, hiszen egyszer ők is voltak kezdők, nekik is fájt már valamijük, én pedig tudok többfelé figyelni.
Az egyes gyakorlatoknak különféle változatai léteznek, és mindenki az állapotának megfelelő változatot kapja. Ha kevésbé megy, ott a könnyebb, ha jobban, ott a nehezebb.
Teljesen természetes, hogy egy fájó derék vagy váll, túlsúly, merev izmok esetén egyénre kell szabni a gyakorlatot. Minden ember más, mindenkinek másra van szüksége.
- "Nem fognak kinevetni?"
Valószínűleg gyerekkorunkban elszenvedett sérelmek az okai ennek a félelmünknek, hogy kinevetnek, ha nem tudunk valamit.
Nálunk senki nem nevet a másikon, csak saját magán.
Elsősorban azért, mert magára figyel, másodsorban azért, mert együtt érzőek és türelmesek másokkal.
Ne aggódj, nevetni csak együtt fogunk, saját magunkon.
-"Kezdő vagyok, csatlakozhatok?"
Az órákat úgy építem fel, hogy kezdő és haladó együtt tud gyakorolni.
A kezdő kevesebben csinál, óvatosabban, könnyebben csinálja, a haladó pedig többet, határozottabban, szabályosabban végzi ugyanazt, vagy haladó változatot kap.
Kezdőként is szívesen látunk, az első néhány alkalom nehézségei után hamar belerázódsz.
-"Miben jöjjek?"
Olyan ruhában, amiben kényelmesen tudsz mozogni, nem vág, nem szorít, ha nyújtani, vagy guggolni kell.
Mezítláb szoktunk lenni. Fehér zoknit hozzál, mert pár gyakorlatnál használjuk a falat, és a színes zokni, illetve a bőr zsírtartalma megfogja a falat.
- "Hozzak matracot, egyéb felszerelést?"
A teremben minden van, de hozhatsz saját matracot, hevedert, ha van.
Amit még fontosnak tartok: a céljaid meghatározása
Amikor jössz, meg fogom kérdezni, hogy mi a célod, mit szeretnél elérni és megkérlek arra is, hogy tölts ki egy kérdőívet az egészségügyi helyzeteddel, esetleges problémáiddal kapcsolatban. Ez azért fontos, hogy tudjunk közösen a cél felé haladni. Azaz olyan gyakorlatokat fogsz kapni, úgy építjük fel az egyes órákat és az órákat hétről-hétre, hogy jelened és a célod között egy hidat képezzünk.
Célod lehet a teljesség igénye nélkül:
• egy sérülésből, betegségből, egy állapotból való szabadulás (derékfájás stb.), vagy
• képességfejlődés, azaz szeretnél erősebb karokat, feszesebb feneket, hajlékonyabb csípőt,
• bizonyos gyakorlatok elsajátítása (spárga, kézállás, híd stb.)
• teljesítmény (10 egylábas guggolás, 50 fekvőtámasz stb.)
• pozitív mentális állapot elérése (nyugalom, stresszkezelés, feltöltődés stb.)
Szóval, merj álmodni, gondolkodj nagyban, és keményen csapj oda!

Zsolt elérhetőségei:

06-20-9-741-686
zsoltpirok@gmail.com

Na, tetszik? Az egyik legjobb. Nekem már vannak céljaim, úgy mint egészségben élni még sok-sok éven keresztül.

És akkor pár jó tanács:

Mivel vannak olyan gyakorlatok, amikor az arcod a matrachoz nyomod, kényelmes, ha nem viszel semmit, mert úgyis kapsz mindent, de az ilyen gyakorlatoknál jól jöhet egy plusz matrac, vagy egy kis törölköző.

Óra előtt ne krémezd le az arcod, tested, mert lehet úgy jársz mint én. Fáradt voltam és fáztam mikor hazaértem, gondoltam veszek egy fürdőt, s ezt követően krémeztem az arcom, lekentem a kezeim, lábaim, mindenem,s így mentem jógára. Szerinted mennyire izzadtam? Mint a ló.

Legyen nálad innivaló legalább az öltözőszekrényben. Nem az a tipikus izzasztó testmozgás a jóga, de 1,5 óra után már jól esik inni.

Helyszínek, időpontok, árak:

Szolnok Bfit : kedd, péntek : 18 óra Csütörtök : 19 óra 
Szolnok Agóra : szerda : 18 óra 
Szolnok Kertváros művház: csütörtök : 10 óra 
Újszász muvhaz : vasárnap 16.30 1500.- / 1.5 óra 
10 alkalmas bérlet : 15 ezer Ft + egy ajándék 5000 Ft értékű yumeiho masszázs.

Január 12-én pedig indul az új kezdő tanfolyam.

Gyere, próbáld ki Te is!

Bodor Marcsi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése