2016-12-18

Libatepertő és libazsír

Mikor még gyermek voltam, többször került otthon vagy mamánál az asztalra reggelinél egy kis töpörtő, héjában főtt krumpli, hozzá egy kis zsír, tea vagy kakaó..... Manapság ez már nem annyira "divatos", és sokan nem is esznek ilyeneket, pedig ha tudnák, milyen finom.
Ahogy közeledett a rosszabb idővel a tél, én jobban vágytam a saláták helyett egy jó forró levesre, egy pohár finom, meleg, selymes kakaóra, és kicsit tartalmasabb ételekre, amik között ott a tepertő is. A boltban sokszor zsákbamacska mit kapsz, ezért elmentem és vettem egy kis bőrös hájat. Az egyik helyen elég tokos volt a liba- és a kacsaháj is, az eladó kedvesen azt javasolta, menjek át másik üzletbe, ahol szintén a tisztaság döntött a libaháj mellett. Közel 2 kilót vettem, amit még megtisztogattam,
majd feldaraboltam. Nem kell túl sokat szöszmötölni a darabolással, hogy kockázd, vagy ilyesmi. Ujjnyi vastag szeleteket pont jók, mert ahogy sül, úgy esik össze.
A feldarabolt háj ment egy nagy lábasba, felöntöttem egy 1-2 deci vízzel, és megszórtam 2 teáskanálnyi sóval. Nem jó, ha túl sós, de az sem, ha nincs benne só.
Kis lángon elkezdtem melegíteni s közben kevergetni, míg a háj vizet engedett, és egy kis zsírt,
majd fentebb vettem a lángot, de nem a maximumra, csak annyira, haladósabb legyen (így is kellett pár óra mire kész lett), s néha megkevertem,
míg szép aranybarnára sült.
Ekkor a finomságos tepertőket lecsepegtettem és kiszedtem,
a gyönyörűséges zsírt pedig üvegekbe töltöttem, de lehet tenni kisebb, nagyobb dobozokba, városiaknak szépen becsomagolni akár ajándékba is jó, nekik ez igazi kuriózum.
A zsírt akkor tedd majd be a hűtőbe, ha már kihűlt, s ott majd szépen megdermed, s a töpörtővel együtt a kamrában vagy a hűtőben tárolhatod.
Reggel pedig ha ráéhezel, csak megkensz egy finom kiflit egy kis zsírral, hozzá pár szem tepertő, zöldségek, vagy héjában főtt krumpli, vagy sült/főtt tojás, és indulhat a nap.
Jó étvágyat!

Bodor Marcsi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése