2 nappal ezelőtt írtam egy kis figyelemfelkeltőt adózási témáról a bérbeadás vs. szálláshely szolgáltatásról. A bérbeadást már körbejártam, most nézzük a szálláshely szolgáltatást.
Gyorsan a lényeget, hogy ha már itt bukik a történet, akkor ne is kelljen végigolvasnod, ha nem érdekel, de azért remélem akkor keresel helyette mást, mondjuk egy jó receptet, vagy egy utazási élményt.
A szálláshely szolgáltatás szerintem akkor igazán jó, ha fizető vendéglátóként megfelelsz, s választhatod a tételes átalányadót.
Tehát, bérbeadás helyett a szálláshely szolgáltatást, ha
- megfelel az ingatlan az egyéb szálláshelynek, azaz – a szálloda, panzió, kemping, üdülőház, közösségi szálláshely kivételével – a szálláshely-szolgáltatás céljára hasznosított, nem kizárólag szálláshely szolgáltatás rendeltetéssel létesített önálló épület vagy annak lehatárolt része minősül, ahol az e célra hasznosított szobák száma legfeljebb nyolc, az ágyak száma legfeljebb tizenhat.
- bejelentkeztél az önkormányzat jegyzőjéhez, aki nyilvántartásba vesz, majd ezt követően
- adószámot kértél a NAV-tól erre a tevékenységre
90 napot nem meghaladóan, tehát maximum 90 napra nyújtod a szolgáltatást ugyanannak a személynek. Vigyázz, mert pl a nyári 3 hónap több mint 90 nap, nehogy ott csússzon el a történet, hogy megállapodtok a június-július-augusztusban, aztán egy ellenőrzésnél derül ki, hogy hát ez 92 nap, hiába a befizetett átalányadó, mit sem ér.
Röviden tehát a teendők, és a fizetendők:
- bejelentkezés az önkormányzathoz
- az önkormányzatnál történő nyilvántartási számmal adószámot kérni a NAV-tól
- venni 2 vendégkönyvet és 1 vásárlók könyvét (legalábbis ezt mondták az egyik önkormányzatnál)
- eldönteni, hogy milyen módon szeretnél adózni. a.) tételes átalányadó (meg is kell ennek felelni, 90 napos szabály) b.) önálló tevékenységre vonatkozó szabályok szerint. Ez akkor is választható, ha megfelelsz a tételes átalányadónak, ha pedig nem minősül fizető-vendéglátásnak szálláshely-szolgáltatói tevékenysége (ismét a 90 napos szabály!!), akkor csak ezt választhatja. Mindenki számoljon, s döntse el saját maga. Segítségképpen a fizetendő adók:
- tételes átalányadó esetén 32.000.- ft / szoba / év + 20% eho = 38.400.- forint / szoba / év
- önálló tevékenységre vonatkozó szabályok szerint, ahogy azt a bérbeadásnál már írtam 10% költséghányad vagy tételes költségelszámolás szerint.
Míg bérbeadásnál a lakás hosszabb távú használatba adása a cél, addig szálláshely szolgáltatásnál
a magánszemély amellett, hogy az ingatlanát átmeneti időre biztosítja
szálláshelyként, megjelenik a szolgáltató jelleg is, takarítás, esetleg reggeli biztosítása a
vendég számára. Azaz a tevékenység szolgáltatás-jellege, üzletszerűsége kerül sokkal inkább
előtérbe. Ebben az esetben tehát már nem beszélhetünk bérbeadásról, az ilyen tevékenység
szálláshely-szolgáltatási tevékenységként minősíthető.
A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatására vonatkozó követelményeket a
szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-
üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X.20.) Korm. rendelet (a
továbbiakban: kormányrendelet) tartalmazza. A kormányrendelet a szálláshely-szolgáltatás fogalmának meghatározásakor visszautal a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény
(a továbbiakban: Kertv.) értelmező rendelkezéseire, mely szerint szálláshely-szolgáltatás
alatt üzletszerű gazdasági tevékenység keretében rendszerint nem huzamos jellegű, éjszakai
ott-tartózkodást, pihenést is magában foglaló tartózkodás céljára szálláshely és az ezzel
közvetlenül összefüggő szolgáltatások nyújtását kell érteni.
Egyéb szálláshelynek – a szálloda, panzió, kemping, üdülőház, közösségi szálláshely
kivételével – a szálláshely-szolgáltatás céljára hasznosított, nem kizárólag szálláshelyszolgáltatás
rendeltetéssel létesített önálló épület vagy annak lehatárolt része minősül, ahol az
e célra hasznosított szobák száma legfeljebb nyolc, az ágyak száma legfeljebb tizenhat.
A személyi jövedelemadóról szóló törvény a szálláshely-szolgáltatók szűkebb körére speciális
rendelkezést fogalmaz meg: fizető-vendéglátó tevékenységet folytatónak tekinti azt a
magánszemélyt, aki – nem egyéni vállalkozóként – a kormányrendelet szerinti egyéb
szálláshely-szolgáltatási tevékenység keretében nyújt szálláshelyet az adóévben ugyanannak a
személynek 90 napot meg nem haladó időtartamra.
1. Bejelentkezés
A törvény az adószám kiváltása alól kizárólag az általános forgalmi adómentes ingatlanbérbeadási
tevékenység esetén ad mentesítést, azonban az egyéb szálláshely-szolgáltatás
kötelezően adóköteles szolgáltatásnyújtásnak minősül az Áfa tv. alapján, így az adóalanyt az
Art. szabályai alapján bejelentkezési kötelezettség terheli.
A magánszemélyeknek 2016. január 1-jétől nem engedélyt kell kérniük, hanem bejelentést
kell tenniük a jegyzőhöz. Az önkormányzat jegyzője a kormányrendelet alapján a bejelentés
megtételéről, a tevékenység nyilvántartásba vételéről igazolást állít ki, mely igazolás
tartalmazza a magánszemély által üzemeltetett szálláshely típusát is. A nyilvántartásba vétel
számát az adóhatósághoz történő bejelentésre szolgáló nyomtatványon is fel kell tüntetni. Az
adózó az adószámot a 16T101-es nyomtatvánnyal kérheti az adóhatóságtól.
2. Tételes átalányadózás
Az Szja törvény a fizető-vendéglátó tevékenységet végzőnek minősülő magánszemélyeknek
bizonyos feltételek fennállásakor lehetővé teszi egy sajátos adózási mód – a tételes
átalányadózás – választását.
A fizető-vendéglátó tevékenységet folytató magánszemély adóévenként az adóév egészére
tételes átalányadózást akkor választhat, ha a tevékenységet a tulajdonában vagy
haszonélvezetében lévő egy - nem szálláshely-szolgáltatás rendeltetésű – lakásban vagy
üdülőben folytatja. Ha a magánszemély több lakástulajdonnal vagy üdülőházzal rendelkezik,
akkor csak abban az esetben választhatja a tételes átalányadózást, ha azok közül csak egyben
folytat fizető-vendéglátó tevékenységet.
A tételes átalányadózás alkalmazását nem zárja ki az, ha a szálláshely-szolgáltatást nem a
magánszemély fizeti, hanem azt kifizető, munkáltató finanszírozza (a számla nem a
magánszemély nevére szól). Amennyiben ugyanannak a személynek történő szálláshelyszolgáltatás
napjainak a száma az adóévben a 90 napot meghaladja, akkor a tételes átalányadó
nem alkalmazható.
3. Tételes átalányadó megfizetése
A tételes átalányadó éves összege szobánként 32 ezer forint, melyet akkor is meg kell
fizetni, ha a tételes átalányadózást választó magánszemély a fizető-vendéglátó tevékenységét
az adott év egészében nem folytatja, csupán néhány hónapban fogad vendégeket.
Abban az esetben, ha a tételes átalányadózás választására a magánszemély a tevékenység
megkezdésekor nem volt jogosult, akkor a nevezett tevékenységből származó összes
jövedelmére, míg ha jogszerűen választotta a magánszemély a tételes átalányadózást, de azt
követően valamely feltételt, vagy több feltételt nem teljesített, akkor a következő negyedév
első napjától az önálló tevékenységre vonatkozó előírások szerint kell az adót
megállapítania. A változás negyedévét megelőző negyedévre, negyedévekre az éves tételes
átalányadó arányos részét kell megfizetnie.
A tételes átalányadót egyenlő részletekben, a negyedévet követő hó 12 napjáig, míg a
tevékenység megszüntetése esetén a megszüntetés napját követő 15 napon belül kell
megfizetni a tételes átalányadó éves összegét.
Ha a magánszemély fizető-vendéglátó tevékenységét megszüntette, a megszüntetést követően
e tevékenységére tekintettel érkező bevételét és felmerülő költségét a megszüntetés időpontját
megelőzően megszerzett bevételnek, illetve felmerült költségnek kell tekinteni.
4. Speciális rendelkezések a költségek elszámolhatóságára
Természetesen a tételes átalányadózás helyett a magánszemély akkor is adózhat az önálló
tevékenységre vonatkozó szabályok szerint, ha egyébként megfelel a tételes
átalányadózás feltételeinek. Amennyiben szálláshely-szolgáltatói tevékenysége nem minősül
fizető-vendéglátásnak, akkor az ebből származó jövedelmére kizárólag az önálló
tevékenységre vonatkozó szabályokat alkalmazhatja. Ebben az esetben a szálláshelyszolgáltatásból
származó jövedelemre az önálló tevékenységre irányadó szabályok
alkalmazandók, költségelszámolás tekintetében – a 3.2. pontban ismertetettekhez képest – az
alábbi eltérésekkel:
- a kormányrendelet szerinti egyéb szálláshely-szolgáltatási tevékenységből származó bevétel esetében költségként számolható el az Szja tv. 11. számú melléklete szerint a kizárólag bérbeadásra hasznosított tárgyi eszköz értékcsökkenési leírása, felújítási költsége (ideértve a felújítási költség értékcsökkenési leírás szerinti elszámolásának választását akkor is, ha a tárgyi eszköz beruházási költsége alapján egyébként nem történik értékcsökkenési leírás elszámolása),
- valamint a nem kizárólag bérbeadásra hasznosított épület időarányos, illetve területarányos értékcsökkenési leírása, felújítási költsége (ideértve a felújítási költség időarányos, illetve terület-arányos értékcsökkenési leírás szerinti elszámolásának, illetve a hasznosított ingatlan-rész felújítási költsége értékcsökkenési leírás szerinti elszámolásának választását akkor is, ha az épület beruházási költsége alapján egyébként nem történik értékcsökkenési leírás elszámolása).
- A bérbeadáshoz hasonlóan speciális rendelkezés az elszámolható költségek tekintetében az, hogy az egyéb szálláshely-szolgáltatást nyújtó (nem egyéni vállalkozó) magánszemély épület, építmény esetében – a korábban bármely tevékenység bevételével szemben még el nem számolt mértékig – értékcsökkenést számolhat el még akkor is, ha az épületet három évnél régebben szerezte meg, vagy építette.
Érthető volt? Kérdés?
Remélem segítettem!
Bodor Marcsi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése