2016-05-25

Kerékpározik az ország - mikor ki a hibás, ha elütnek téged, vagy a gyermeked, unokád....- avagy vizsgázzon KRESZ-ből az összes biciklis?

Ez is a héten történt, mert hát ugye mindig történik valami, de ez a hét igazán élménydúsra sikerült.

Szolnok, Sütő út, Tisza mozihoz vezető szakasza. Vezetés közben épp a napsütést élveztem, néztem, ahogy minden fa, bokor, virág sütkérezik a délutáni sugarakban, s ezért lassan, szinte csak lépésben haladtam a szinte teljesen kihalt utcán. Már majdnem eljutottam az utca végére, már az utolsó ház sarkánál jártam, csak a járda és a keskeny, növényekkel beültetett rész választott el a Mártírok úttól, amikor egy kislány a bringájával, egy szempillantásnyi idő alatt átsuhant előttem az úttesten -a két járda között - majd miután a gyerek már el is tűnt, felbukkant egy felnőtt nő, talán anyuka. Egy pillanatra megállt bennem az ütő, mert ha a megengedett sebességgel hajtottam volna, simán elcsapom azt a gyereket. Nem voltam rest, gyorsan kikanyarodtam a Mártírok útra, s láttam, hogy a Jézus szobros kereszteződésnél még elcsípem őket. így jobbra el, s megálltam. A gyerek ugyanúgy ész nélkül hajtott, el az autóm mögött, ahol ha valaki épp bekanyarodik, nem biztos, hogy meg tud állni a szempillantás alatt az úttestre guruló gyerek előtt. Mikor a nő is odaért,megszólítottam, hogy álljon már meg egy pillanatra, s megkérdeztem, hogy hogy is van ez? A válasz, hogy nem akart az úttesten menni, mert az veszélyes, s ő már mondta a gyereknek, hogy figyeljen jobban. Aha. Se biciklis út, se biciklis sáv, se zebra (ami egyébként is gyalogos átkelőhelyet jelent magyarul, ami a nevében hordozza valahol a jelentését, hogy mire való, de biztos nem arra, hogy átsuhanjunk rajta biciklivel, mert ha nem tolod a bringát, úgy már nincs elsőbbséged, ugye? De ha ott csapnak el kerékpárral, háborogsz, ugye?). Tehát olyan helyen közlekednek, ahol nem voltam benne biztos, hogy  szabad, főleg úgy, hogy a gyerek elől ész nélkül, a felnőtt lemaradva követi, mert ez ugye teljesen rendben van szerinte, hisz az úttest veszélyes.

Oké, nem igazán vagyok tisztában a KRESZ erre vonatkozó részeivel (sem), de gyanús volt nekem, hogy a biciklis, aki teker egy szimpla járdán, majd átszáguld az azt megszakító úttesten, nem igazán jól csinál valamit.

Hogy is van ez? Te tudod?

Mivel reményeim szerint hamarosan a kerékpárosok táborát (is) gyarapítom, gondoltam, jobb, ha én magam nézek utána ennek. Először is másnap ebédnél megkérdeztem a kollégáimat, hogy most akkor mi van? Szerintük járdán tilos kerékpárral közlekedni. A kerékpáros a kerékpárúton, kerékpársávon közlekedik, ha az nincs, akkor az úttesten.

Elkezdtem keresgélni. Találtam olyan oldalakat, ahol egész jól összefoglalják a főbb tudnivalókat:

http://www.gyorsjogositvany.hu/kerekparos-kresz-kisokos-2015#tilos-kerekparozni

http://kerekparosklub.hu/kisokos/hol-tilos-kerekparozni

http://kreszvaltozas.hu/page/16/kerekpar

Tehát:

Hol tilos kerékpározni

  Járdán 
Járdán tilos kerékpározni! Két kivétel van:
Az első: Mivel a 12. évnél fiatalabb gyerekek főútvonalon még nem kerékpározhatnak, ezért ők haladhatnak a párhuzamos járdán, legfeljebb 10 km/h sebességgel.

A másik kivétel: lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, közlekedhetsz a járdán. De csak a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel.

“A járdán szabad biciklizni.”
Nem igaz, a járdán általában tilos kerékpározni! Lakott területen csak ott szabad járdán kerékpárral közlekedni, ahol az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, és akkor is csak a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel. Fontos még tudni, hogy amennyiben egy úton tilos kerékpározni, az nem jelenti azt, hogy akkor ott a járdán szabad kerékpározni, kivéve 12 éven aluliaknak főút mellett.

Mi a helyzet a zebrán?

A zebrán áthaladó gyalogosoknak (ha már a zebrán haladnak) elsőbbségük van minden járművel szemben. A gyalogosokat még csak zavarni sem szabad az átkelésük során. Ha többsávos úton az egyik sávban valaki már megállt a zebra előtt, akkor a többi sávban is meg kell állni! A zebrára lépés előtt természetesen a gyalogosnak meg kell győződnie arról, hogy biztonságosan átkelhet az úttesten. Ha kerékpárral zebrát keresztezel, akkor ugyanúgy meg kell adnod a gyalogosoknak az elsőbbséget, mint mikor autót vezetsz!
Megjegyzés: zebrán az elsőbbség csak a gyalogosokra vonatkozik. Tehát biciklisekre csak akkor, ha a zebránál leszállnak és tolják a biciklit. Ha kerékpárral az egyik járdáról a másikra kelsz át a zebrán, akkor ezt csak megfelelő körültekintéssel, és lassan tedd. Az autósok ugyanis csak gyalogosokra számítanak ott, száguldozó biciklisekre nem!

Tehát úgy gondolom, ha a zebrán akkor van elsőbbsége a kerékpárosnak, ha tolja a bringát, akkor ott, ahol még zebra sincs, ott aztán végképp nem kellene őrült módon tekerni, még akkor sem, ha gyerek, mert hát erre van a szülő, hogy tanítsa, s óvja, védje. Vagy nem? Nem tudom mennyi idős volt a leányzó, de úgy gondolom, hogy ha ő (csakis ő), közlekedhetett is a járdán, akkor is igen butus módon tette ezt. De ezért ő a hibás, vagy a szülő?

Ha te nem vigyázol a gyermekedre, akkor ki fog? Kit fogsz felelőssé tenni, ha baleset történik? Akkor is azt mondod majd, hogy én mondtam neki? Nem, akkor majd ott állsz, térdelsz, fekszel sírva a gyereked felett, s mindenki hibás lesz, csak te magad nem.

Az egyik oldal elnavigált ide:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM&kif=k%F6zleked%E9s#xcel

Itt el lehet(ne) olvasni minden kerékpárosnak is a KRESZ-t. Elméletileg a hatályos jogszabály van fenn. Sok szép képet találhatnak, amikkel az útjuk során találkoznak nap mint nap, s megtanulhatják, mi mit jelent, s hogyan is kell(ene) közlekedni, bár a legjobb lenne, ha mindenkinek vizsgázni kellene, megkockáztatom még a gyalogosnak is. Már óvodában elkezdhetnék felkészíteni a gyerekeket, az iskolásoknak pedig lehet többet érne egy ilyen kézzel fogható tudást nyújtó KRESZ óra, mint egyik másik olyan tantárgy, ami által szerzett ismeretiket lehet az életben nem fogják használni, míg közlekedni minden nap közlekednek.

Közeledik a gyermeknap. Ez olyan Karácsony feeling ez után az élmény után. Gyereknap, ünnepeljük őket, minden róluk szóljon, értük legyen. És az év többi napja? Ugye akkor is fontosak? Vigyázzatok rájuk, mutassatok példát! 

Szép estét!


Marcsika


Ha valamit rosszul értelmeztem, szívesen fogadom az észrevételeket.

2 megjegyzés:

  1. Szia! Köszönöm az összefoglalót😊 Annyival egészíteném ki,hogy én úgy tudom,annál a zebránál,ami mellett fel van festve sárgával a bicikli út,nem kell leszállni a biciklisnek.

    VálaszTörlés
  2. Szia Livi! Igen, ez szerintem is így van :-) Remélem sikerül összehozni egy találkozót egy hozzáértővel, akivel terveim szerint végigbeszélgetjük a város kritikus részeit a gyalogos-kerékpáros közlekedés szempontjából, s megoszthatom majd az információkat itt is. :-)

    VálaszTörlés