A 2015. évi adóbevallással kapcsolatos határidők,
tudnivalók
I. A munkáltató, kifizető igazolás kiállítási
kötelezettsége
A
legáltalánosabb az éves bevallással kapcsolatban - ha munkavállalók vagytok egy
cégnél, vállalkozónál…, bérbeadtok kifizetőnek, vagy bármilyen olyan
jövedelmetek van, ahol nem ti magatok állapítjátok meg év közben az adót, s
fizetitek be (például megbízási díj minimálbér 30%-át elérő összeghatár felett)
-, hogy a munkáltatónak, kifizetőnek a magánszemélyek éves adókötelezettségének
teljesítésével kapcsolatban igazolás kiállítási kötelezettsége van felétek.
Ennek a határideje idén 2016. február 1. (január 31. lenne, de mivel most ez munkaszüneti
nap, ezért február 1.).
Ez
mit jelent? Legkésőbb 2016. február 1-jéig meg kell kapnod a munkáltatótól
(munkabér), a kifizetőtől (bérleti díj, megbízási díj, osztalék) - ideértve az
adóköteles társadalombiztosítási ellátást teljesítő társadalombiztosítási
kifizetőhelyet is- (például táppénzről) a 2015. évben teljesített
kifizetéseiről, juttatásairól az összesített igazolást, igazolásokat.
Az
adókedvezményre jogosító igazolásokat február 15-ig várjátok. Ilyen
adókedvezmények például az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárakba,
nyugdíjelőtakarékossági számlákra befizetett összegekre járó adókedvezmények,
nyugdíjbiztosítási szerződés alapján történő befizetetések után a szerződőt
megillető kedvezmények, melyeket az igazolások alapján tudod beállítani a
bevallásodba, vagy a munkáltatód ha munkáltatói adómegállapítást kérsz, vagy
egy könyvelő, vagy aki az adóbevallásod elkészíti.
Ha
év közben szűnt meg a munkaviszonyod, akkor a munkaviszony megszűnésekor
kellett, hogy megkapd az igazolást. Ha így volt, remélem jól eltetted, mert a
munkáltató már nem adja ki automatikusan még egyszer, hisz úgy van vele, hogy
már megkaptad.
Nézzük,
hogy fogalmaz a törvény a fentiekkel kapcsolatban.
2003. évi XCII. törvény
46. § (1) A kifizető és a munkáltató olyan
bizonylatot köteles kiállítani, és a kifizetéskor átadni, amelyből kitűnik a
magánszemély bevételének teljes összege és jogcíme, az adóelőleg, adó, a
járulék, valamint a kifizetőt és a munkáltatót terhelő társadalombiztosítási
járulék alapjául szolgáló összeg, illetve a kifizetőt, munkáltatót terhelő
társadalombiztosítási járulék, valamint a levont adóelőleg, adó, járulék
összege. A munkáltató a kifizetést követően a kiadott bizonylaton feltünteti az
adóelőleg megállapításakor figyelembe vett családi adókedvezmény összegét. E
rendelkezést kell alkalmazni az adóköteles társadalombiztosítási ellátást
teljesítő társadalombiztosítási kifizetőhelyre is. A munkáltató, a kifizető és
az adóköteles társadalombiztosítási ellátást teljesítő társadalombiztosítási
kifizetőhely a magánszemélynek - a vállalkozó részére e minőségében teljesített
kifizetések kivételével - az előzőekben említettekről, továbbá a kifizetéskor
figyelembe vett bevételcsökkentő tételekről, valamint az adót, adóelőleget
csökkentő tételekről az elszámolási évet követő év
január 31-éig összesített igazolást (a továbbiakban: összesített igazolás) ad. A magánszemély a vele együtt élő
házastársát (élettársát) megillető, de az általa igénybe nem vehető családi
kedvezményt
a) adóbevallásában,
b) munkáltatói adómegállapítás során,
veheti
igénybe.
(3) A társadalombiztosítási szerv az általa kifizetett
adóköteles társadalombiztosítási ellátás teljes összegéről, a kifizetett
összegről és a levont adóelőlegről a magánszemély részére, naptári éven belül
az ellátási időszak végén (az utolsó kifizetéskor), teljes naptári évet lefedő
ellátási időszak esetén a naptári évet követő január hónap 31. napjáig ad igazolást.
(4) Az olyan igazolást, amelynek alapján az adózó a
bevételét, az adóalapját vagy az adóját csökkentheti, a kedvezményre való
jogosultság keletkezésének időpontjában, de legkésőbb az adóévet követő év
február 15-ig kell kiadni.
(5) Ha a magánszemély munkaviszonya év közben megszűnik, a munkáltató az
adóévben általa kifizetett jövedelemről és a levont adóelőlegekről szóló
bizonylatot (igazolást,
adatlapot) a munkaviszony megszűnésének időpontjában
köteles a magánszemély részére kiadni. Az igazolásnak tartalmaznia kell az adóéven belüli
előző munkáltató által közölt adatokat is.
(6) Az igazolást az (5) bekezdés szerint kell kiadni a magánszemély
nyugdíjazása vagy halála esetén is. A magánszemély halála esetén az igazolást a vele közös háztartásban élt
hozzátartozója, ennek hiányában örököse részére kell kiadni.
(7) A kifizető, a munkáltató a magánszemélynek
kifizetett összegekről, a levont, illetve megállapított adóról a könyvvezetésre
vonatkozó szabályok szerint nyilvántartást köteles vezetni.
(8) Az adóbeszedésre kötelezett az
általa beszedett adóról az adó alapjának és összegének a megállapítására
alkalmas nyilvántartást vezet, és az adózónak bizonylatot ad.
(9) A kifizető olyan bizonylatot (igazolást)
állít ki az osztalékban részesülő személynek, amely tartalmazza a kifizető és a
bevételt, jövedelmet szerző nevét (elnevezését), adóazonosító számát,
székhelyét (telephelyét), lakóhelyét, a kifizetés jogcímét, az osztalék
kifizetésének évét, a bizonylat (igazolás) kiállításának időpontját, az adó alapját és a
megállapított adó összegét. Osztalékelőleg fizetése esetén, illetőleg ha az
osztalék-, társasági adót a kifizető nem vonta le, adó-visszatérítésre jogosító igazolás nem állítható ki.
Remélem segítettem!
Üdvözlettel,
Marcsika
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése