2017-05-14

Finom falatok a hamarosan nyíló falatnyi Balalajka Orosz Bisztróban Szolnokon

Számomra már évek óta különleges kulináris élvezetet nyújt a szolnoki orosz vacsoraest, így mikor megtudtam, hogy tervbe vette Kátya és András (a szervezők) egy saját kis étterem nyitását, nem volt kérdés, hogy az első vendégek között leszek. Ez így is lett, mivel a nyitás előtt próbavacsora majd próbaebéd került megszervezésre, s igen, ott volt a  helyem. Induláskor az eső esett, mintha dézsából öntötték volna, de ezt hamar feledtette a remek asztaltársaság, a jó hangulat és a finom ételek. Nézzük, mi volt a menü:


Аперитив:
Aperitif:
Водка
Orosz vodka

Mikor megérkeztünk, jó szokáshoz híven kenyérrel, sóval és vodkával üdvözöltek a házigazdák. Aki nem ismerné, törni kell a kenyérből, sóba mártani, és vodka kíséretében elfogyasztani.


Az asztalokon díszes szalvéták, és az általam oly nagyra becsült pirog. Imádom. Ettem már sósat (káposztás nagyon finom), édeset (meggyel töltött, de szerintem a káposztás az igazi), és most egy kis vegyes töltelékeset ami főtt tojással volt gazdagítva (még mindig a káposztás a legfinomabb :-) ) És persze a piroghoz még kortyolgathattad a vodkát, de választhattál kvaszt ami egy erjesztett gabonaital, de most kihagytam, vagy orosz vörösbort, ami igazán kellemes volt még nekem, a fehér borok elkötelezettjének is.







Vannak üdítők is, az egyik egy világító zöld színű izgalmas ízű itóka amit a szomszéd asztalnál ülő fiatalember jóvoltából kóstolhattam meg, a másik pedig a dusches, ami már inkább közelebb áll az én ízvilágomhoz. Ez olyan kis gyümölcsös, enyhén tuttifruttis mint az energiaitalok. Ne számít se coca se pepsi termékekre, az itt nincs. Ez orosz bisztró.
















A köszöntő és pár kedves gondolat után kezdődött a falatozás.

Закуска:
Zakuszkák:
Рыбное ассорти:
(Икра разных видов рыб, саоат из морепродуктов))
Hideg előétel:
Csuka kaviár, tőkehal kaviár, füstölt lazacos kaviárkrém, rákbomba vajas batonon 


 Hát mit is mondhatnék? Nem vagyok nagy kaviárrajongó, de most meg ne kérdezd, hogy akkor mit kerestem itt, mert gondolom mint ahog az oroszokról a kaviár, a kaviárról pedig az oroszok jutnak mindenkinek először eszébe, te is így vagy ezzel, de bevallom, az egyik kaviáros előétel teljesen levett a lábamról, nem beszélve a rákbombáról. Na az, nagyon, de nagyon finom volt. Rákos, vajas, sajtos, krémes, fantasztikus. Ezért biztos vissza fogok jönni. Egyik kezemben pirog a másikban rákbomba lesz :)

Az előételt követte a főétel.

Горячее блюдо:
Főétel:
Шашлык из свинины с овощным рагу
Faszénen sült saslik háziasan, zöldségraguval


Először ezt kaptuk. Hát, azt gondoltam, jól be lettünk csapva, mert értem én, hogy három napig vagy meddig készült a sárgarépából a köret, de hol a husika?




Aztán megérkezett az is. A saslikról formált kép a fejemben megnőtt, most már jobb ha itthonra is kardokat veszek ha ezt szeretnék készíteni, nehogy szó érje a ház elejét a kis hurkapálcára fűzött  apróságaimtól. A hús nekem lehetett volna puhább, de a mellettem ülő Zsuzsikától megtudtam, hogy biza ez jellemző, hogy a miénknél kicsit keményebben készül, nem mellesleg a sárgarépa saláta annyira ízlett, hogy inkább arra koncentráltam. Ennek el is kérem majd a receptjét, és megosztom veletek, ha kapok rá engedélyt. A főételhez még lehetett kérni tradícionális fekete kenyeret. Azokból az időkből, mikor még általános iskolában népitáncoltam, és észt csereprogramban vettünk részt, az ott feltálalt fekete kenyér élt az emlékeimben, ami inkább volt savanyú és fura, de ellentétben azzal, ez nagyon finom volt, kellemesen édeskés, már már kalácsra emlékeztető és a koriander érződött benne leginkább. 
 A főétel és a desszert között Kátya játszott nekünk a balalajkáján. Mint azt megtudtuk, a szülei nem igazán örültek, hogy ezt a hangszert választotta, mivel ez egy férfi hangszer az ő hazájában, de úgy gondolom mindenképp jó döntést hozott, hisz ennek köszönheti Andrást a férjét, mi pedig Őket, és  hogy Szolnokot gazdagítja a bisztrójuk. Nekem tetszik, ahogy zenél. És a hangja is. Az asztalunknál két férfi is szolgált az akkor még Szovjetunióban katonaként, az egyik volt, hogy énekelte vele a dalokat, nagyon hangulatos volt. Mint egy családi vacsora, már a hely mérete miatt is. 17-en voltunk, ketten pedig nem érkeztek meg. Na ők bánhatják, de vissza a muzsikához. Volt egy kis zenés viccelődés, ahol Kátya különböző dalokat adott elő természetesen balalajkán kísérve. Eszméletlen volt. Még nem hallottam így énekelni, teljesen magával ragadott. Nekem egyébként a nagy kedvencem - ami itt épp nem hangzott el - a millió rózsaszál, mert bizony a Csongrádi Kata által énekelt dalt eredetileg Alla Pugacsova énekelte oroszul.
 Lassan következett a vacsora vége, és a desszert, a Napóleon torta. Igen, igen, Napóleonról nevezték el. S hogy miért? "1812 az óriási orosz veszteségek ellenére az ország történetének jelentős dátuma. A Napóleon ellen vívott Nagy Honvédő Háború éve, amikor Kutuzov marsall Borogyinónál megállította a franciák és szövetségeseik csapatait, majd az orosz Tél tábornok teljesen tönkre verve megfutamította a megtizedelt ellenséges sereget. Az utókor hálátlannak bizonyult, mert mégsem a zseniális stratéga, Kutuzov kapott tortát, hanem a lovas szánon Párizsig menekülő Napóleon" forrás hvg.hu

Десерт:
Desszert:
Торт Наполеон
Napoleon torta


Ennek is el fogom kérni a receptjét, mert ahogy Kátya készíti, azt bizony nem találtuk meg az interneten, de biztos, hogy finomabb. S hogy ez miben más amit ő készített? Abban mindenképp, hogy tésztában vodka van. Ugye így máris érdekesebb. A vodka könnyebbé teszi a tésztát, majd a tésztalapokat kell megkenni krémmel, végül a tetejére egy kis sűrített tejre emlékeztető öntet kerül.
Aki szereti a teát, természetesen szamováros teát is ihat:


Чай из самовара
Tea szamovárból



Ahogy Kátya és András elmondta, lesz majd minden nap napi ajánlat, de amint megkapja a hely végleges arculatát, már kocogok is, hogy pontosan tájékoztathassalak mindenről. Remélem állandó név lesz a kínálatban a pelmeni, ami hússal töltött tészta mint a tortellini, és tejföllel, metélőhagymával a legfinomabb nekem, és ami a pirog mellett a másik nagy kedvencem.



Téged is vár -a remélhetőleg minél hamarabb nyíló- Balalajka Orosz Bisztró csapata
5000 Szolnok, Óvoda u. 7/B
+36-30-5402988
 
Érezd magad nagyon jól és jó étvágyat a finomságokhoz!

Bodor Marcsi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése